Thursday 6 December 2012

Tip Jimat Minyak Kereta – 3 Rahsia Cara Pemanduan

Tip Jimat Minyak Kereta – 3 Rahsia Cara Pemanduan

Sebagai pemilik laman web yang membekalkan maklumat berkenaan industri automotif, tim kami pernah diajukan dengan soalan-soalan menarik daripada para pembaca dan orang sekeliling.
Tip Jimat Minyak Kereta - Autoviq
Satu daripadanya adalah tip jimat minyak kereta. Ramai pemilik kenderaan cenderung untuk mengetahui tip ini. Lebih-lebih lagi apabila pihak kerajaan baru sahaja mengumumkan kenaikan harga minyak.
Artikel kali ini akan membuka mata kita mengenai cara-cara untuk menjimatkan minyak kereta. Cara ini juga bukan cara ‘hitam’ yang menggunakan sebarang trik, bahan, atau mana-mana bahagian dalaman kereta.

Cara Memandu Memberi Kesan Pada Penggunaan Minyak Kereta

Kebanyakan pemandu kereta tidak mengambil endah tentang cara pemanduan kereta. Sedangkan ini adalah satu daripada faktor penting dalam tip penjimatan minyak kereta.
Tip Jimat Minyak Kereta - Cara Pemanduan
Buat pengetahuan para pembaca, terdapat beberapa cara pemanduan yang memberi kesan yang besar terhadap penggunaan minyak kereta kita.
Antaranya adalah:
  1. Kelajuan statik.
  2. Penggunaan gear.
  3. Kawalan stereng.
#1 – Kelajuan Statik – Kurang Pecutan Mengejut
Apabila kita memandu menggunakan kelajuan yang statik di jalan raya, ia sangat membantu untuk menjimatkan minyak. Ini kerana ia mengurangkan pecutan mengejut.
Dalam masa sama, penggunaan brek yang minimum juga mendorong kepada penjimatan minyak kereta.
Penambahbaikan dari segi teknologi untuk membendung isu ini adalah menerusi fungsi ‘auto cruise‘ dan gear ‘overdrive‘.
#2 – Penggunaan Gear – Rendah atau Tinggi?
Penggunaan gear memainkan peranan dalam isu penjimatan minyak kereta ketika memandu. Justeru itu, sentiasa peka dan pilih gear yang sesuai apabila memandu di jalan raya.
Biasanya kesilapan yang dilakukan di sini adalah pengguna kereta menggunakan gear rendah untuk kelajuan tinggi. Ini menyebabkan pembaziran minyak.
#3 – Kawalan Stereng – Jangan Usik-usik
Kurangkan penggunaan stereng kereta ketika memandu di jalan yang lurus. Perbuatan mudah ini dapat meminimumkan geseran tayar dengan permukaan jalan.
Sekaligus mengurangkan tekanan enjin untuk menggerakkan kereta.

Tip Jimat Minyak Kereta – Amal dan Rasai Sendiri

Semoga perkongsian kami dalam artikel kali ini memberikan manfaat yang banyak kepada pemilik kenderaan. Peningkatan harga minyak petrol khususnya sentiasa menggugat rakyat.
Tip Jimat Minyak - 3 Rahsia Untuk Diamalkan
Justeru itu, kita punya pilihan. Memilih untuk membazirkan minyak atau mengamalkan tip-tip mudah seperti yang dikongsikan di atas. Kemudian rasai kuasa penjimatan itu sendiri.
Dalam artikel-artikel akan datang, tim Autoviq akan berkongsi lebih banyak tip menjimatkan minyak kereta dari pelbagai perspektif.

No comments:

Post a Comment